سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجوی میکروبیولوژی

وبلاگ شخصی یه دانشجو که میخام همه چیز توش بنویسم

درس

    نظر

اگه یه استاد نمیتونه همه درسا رو در طول ترم درس بده یه دانشجو چجوری میتونه همه درسا رو یاد بگیره؟!

واقعا انصافم خوب چیزیه...!


بی همگان بسر شود ، بی تو بسر نمیشود

    نظر

سرسام امتحان

بی همگان بسر شود ، بی تو بسر نمیشود

این شب امتحان من چرا سحر نمیشود !؟

مولوی او که سر زده ، دوش به خوابم آمده

گفت که با یکی دو شب ، درس به سر نمیشود    !

خر به افراط زدم  ، گیج شدم قاط زدم

قلدر الوات زدم ، باز سحر نمیشود!

استرس است و امتحان ، پیر شده ست این جوان

دوره آخر الزمان ، درس ثمر نمیشود!

مثل زمان مدرسه ، وضعیت افتضاح و سه

به زور جبر و هندسه ، گاو بشر نمیشود!

مهلت ترمیم گذشت ، کشتی ما به گل نشست

خواستمش حذف کنم ، وای دگر نمیشود!

هر چه بگی برای او ، خشم و غضب سزای او

چونکه به محضر پدر ، عذر پسر نمیشود

رفته ز بنده آبرو ، لیک ندانم از چه رو

این شب امتحان من ،دست بسر نمیشود

 توپ شدم شوت شدم ، شاعر مشروط شدم

خنده کنی یا نکنی ، باز سحر نمیشود...!


مقاومت به انتی بیوتیک

    نظر

آنتی بیوتیکها با مکانیسمها مختلف سبب از بین رفتن باکتریها می شوند . بطور کلی انتی بیوتیکها یا میکروب کش ( bactricide) یا متوقف کننده رشد میکروب (  bactriostatic ) هستند . آنتی بیوتیکها یا از طریق ازبین بردن دیواره پپتیدوگلیکان سلولی و یا ممانعت از سنتز پروتئیینها و یا تداخل در ساخت مواد متابولیکی و یا بلوک کردن سنتز DNA به مقابله با میکروب می پردازند. مصرف بی رویه انتی بیوتیکها و بکارگیری انتی بیوتیکهای وسیع الطیف در خط اول درمان سبب مقاومت به انتی بیوتیک گردیده است. میکروبها با مکانیسمهای متنوعی در برابر آنتی بیوتیک مقاومت می کنند. یکی از مهمترین مقاومتهای میکروبی مقاومت میکروب سل در برابر آنتی بیوتیک است که میزان مبتلایان به سل را  افزایش داده است. 

 

 

میکروبها به روشهای مختلف در برابر انتی بیوتیک ها مقاوم شده اند . یکی از راهها ایجاد پمپ افلاکس بر دیواره باکتری است که سبب خروج انتی بیوتیک از میکروب می شود .راه دیگر تولید انزیمهایی است که انتی بیوتیک را تجزیه می کند مانند انزیم پنی سیلیناز که از بعضی استافیلوکک های مقاوم به پنی سیلین ازاد می شود و سبب غیر فعال شدن پنی سیلیین گردیده است و یا اینکه از طریق پلاسمید ژن مقاوم از یک باکتری به باکتری دیگر منتقل می شود و برخی مقاومتها در اثر تغییرات اهداف آنتی بیوتیک در درون سلول ایجاد می شود.

یکی از راههای غلبه برمقاومت میکروبی تجویز انتی بیوتیک انتخابی به کمک تست انتی بیوگرام در ازمایشگاه است که نوع انتی بیوتیک اختصاصی ضد میکروب مورد نظر را مشخص می کند. راه دیگر اضافه کردن ترکیبات ویژه در انتی بیوتیک است که در برابر انزیم مترشحه از میکروب مقاومت کند مانند ترکیب کلاولونیک اسید در داروی کوآموکسی کلاو که انزیم پنی سیلیناز را بی اثر می سازد. راه دیگر بکار گیری آنتی بیوتیکهای با طیف اثر باریک در برابر انتی بیوتیکهای وسیع الطیف در خط اول درمان است. لازم بذکر انتی بیوتیک داروی ضد ویروس نیست و بسیاری از بیماریهای ویروسی مانند سرماخوردگی و انفولانزا نیاز به انتی بیوتیک ندارند و با استراحت دادن به بیمار و تقویت قوای جسمی و سیستم ایمنی بیماری قابل درمان است.


پیل سوختی میکروبی

پیل  سوختی میکروبی :

 وسیله ای است که در آن فرآیند های کنترل شده بیولوژیکی به منظور تولید انرژی به وقوع می پیوندد .

طرح شماتیک عملکرد پیل سوختی میکروبی

راکتورهای سلول های سوختی میکروبی (MFC: Microbial Fuel Cells) سیستمی است که فرآیندی را از طریق تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی  و با استفاده از فعالیت کاتالیزوری میکروارگانیسم ها به وجود می آورد. استفاده ازاین تکنیک ، به عنوان منبع جدیدی از انرژی، ارزانترو پاکیزه می باشد. یک آند و یک کاتد به منظور جداسازی انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. سلول های سوختی میکروبی می توانند از مواد شیمیایی تجزیه پذیر مختلفی به عنوان سوخت استفاده کنند.

 تکنولوژی سلول های سوختی میکروبی  یکی از جدیدترین روشها برای تولید برق می باشد. به منظور تولید برق ، سلول سوختی میکروبی از یک زیست توده ای استفاده می کند که منبع تجدید شدنی انرژی باشد و از نظر اقتصادی امکان پذیر و به میزان زیادی وجود داشته باشد. علاوه بر آن، مصرف آن زیست توده مصرف آب را برای مصرف نسل بعدی بهداشتی تر و سلامت تر می کند. پیل‌های‌سوختی میکروبی از واسطه‌های غیرآلی برای حمل الکترون‌های تولید استفاده می‌نمایند. واسطه از غشاءهای خارجی چربی سل و دیوار پلاسما عبور می‌کند؛ پس شروع به رها کردن الکترون‌ها از زنجیر حامل الکترون که معمولاً توسط اکسیژن یا سایر واسطه‌ها جذب شده است، می‌نماید. واسطه‌ای که هم‌اکنون کاهیده شده، پیل دارای بار الکترون‌ها را ترک نموده و به سمت الکترود مخالف حرکت می‌کند؛ آزاد‌سازی الکترون‌ها به این معناست که واسطه به حالت اکسید شده اصلی خود بازگشته و برای تکرار فرآیند آماده است. ذکر این نکته مهم است که تحت شرایط بی‌هوازی، وجود اکسیژن به دلیل الکترونگاتیوی بالاتر باعث جمع نمودن تمامی الکترون‌ها می‌شود.
در یک عملیات پیل‌سوختی میکروبی، آند پذیرنده نهایی الکترون است که توسط باکتری در محفظه آندی تشخیص داده می‌شود. بنابراین، فعالیت میکروبی شدیداً به پتانسیل اکسایشی- کاهشی آند بستگی دارد.


تعدادی از واسطه‌های پیشنهادی برای استفاده در پیل‌سوختی میکروبی عبارتنداز: neutral red،‌ methylene، thionine یا resorfuin
برای تولید یک جریان مفید لازم است که یک مدار کامل ایجاد شود و تنها نقل و انتقال الکترون به یک نقطه واحد، صورت نگیرد. جزئیات فرآیند به این صورت است که واسطه و میکروارگانیسم، در محلولی شامل جزء مناسب مورد عمل، مانند گلوکز، با یکدیگر مخلوط می‌شوند. این مخلوط در یک محفظه عایق برای جلوگیری از ورود اکسیژن قرار داده شده و بنابراین میکروارگانیسم مجبور به استفاده از یک تنفس غیر هوازی می‌شود. در ادامه الکترودی در محلول قرار می‌گیرد و همان‌گونه که قبلاً توضیح داده شد، به عنوان آند عمل می‌کند.

microbial fuel cell