سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجوی میکروبیولوژی

وبلاگ شخصی یه دانشجو که میخام همه چیز توش بنویسم

سمی نام آشنا به نام آفلاتوکسین

    نظر

افلاتوکسین چیست ؟

مقدمه :

افلاتوکسین ها سمومی هستند که بوسیله تعدادی از قارچ ها که برروی خوراک دام ومواد غذائی رشد می کنند،تولید شده ومی توانند بیماری افلاتوکسیکوزیس را درحیوانات اهلی وانسان ایجاد کنند .در مورد این سموم وبیماری های حاصله در سراسر جهان تحقیقات زیادی صورت گرفته است .عوامل محیطی مختلفی برروی تولید افلاتوکسین دخالت دارند از این رو شدت آلودگی بستگی به موقعیت جغرافیائی ، شیوه کشاورزی ،حساسیت محصولات کشاورزی قبل از درو،پروسه تهیه مواد غذائی ووضعیت انبار محصولات دارد.افلاتوکسین ها نسبت به سایر سموم قارچی به علت اثرات سرطان زائی وایجاد مسمومیت حاد از اهمیت بیشتری برخوردارهستند.بسیاری از کشورهابا توجه به داشتن آلودگیهای قارچی در مواد غذائی ومحصولات کشاورزی با تصویب قوانین ومقررات ویژه ای توانسته اند بهداشت وسلامتی مواد غذائی تولیدی خود را تامین نمایند.

تاریخچه:

در سال 1960 بیش از صد هزار بوقلمون جوان در کشور انگلیس در اثر یک بیماری جدید تحت عنوان بیماری TURKEY X  در عرض چند ماه ا زبین رفتند.محققین پس ار مطالعات وبررسیهای دقیق دریافتند که بیماری تنها محدود به بوقلمون نشده ودر جوجه اردکها وبلدرچین های جوان منجر به تلفات سنگینی شده است ،همچنین به این نتیجه رسیدندکه عامل بیماری از طریق تغذیه با بادام زمینی برزیلی به طیور مزبور منتقل وباعث مرگ ومیر آنها شده است .سرانجام بعد از آزمایشات متعددمشخص گردید که خوراک مورد نظر بر اثر آلودگی با نوعی سم که منشا قارچی دارد باعث تلفات طیور گردیده لذا در سال 1961 قارچ تولیدکننده بیماری را ASPERGILUS .FLAYUS وسم حاصله را AFLATOXIN نامگذاری کردند.کشف این سموم موجب شد که مسئولین امر به زیانهای حاصله از سموم قارچی به عنوان عامل آلوده کننده مواد غذائی وایجاد بیماری وحتی مرگ در انسان وحیوانات توجه بیشتری بنمایند.

در پائیز 1974 بیماری افلاتوکسیکوزیس در دو ایالت شمالی و150 روستای کشور هند اتفاق افتاد که در این همه گیری 397 نفر بیمار شدند که از این تعداد 108 نفر جان باختند . در سال 1982 بیماری مزبور در کشور کنیا مشاهده گردید .  ادامه مطلب

باکتریهای مفید و مضر روده

    نظر

باکتری‌های مفید و مضر روده

در روده‌ انسان هم باکتری‌های مفید موجود است و هم باکتری‌های مضر. یکی از وظایف باکتری‌های مفید، هضم منظم غذاست. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که ابتلاء به اسهال به باکتری‌های روده بستگی دارد، نه به سیستم ایمنی بدن.

شاید این مساله بسیار آشنا باشد: چند نفر در یک مهمانی هستند و از یک غذا می‌خورند. اما روز بعد تنها یک نفر از آنها مشکل روده پیدا می‌کند. برت فینلی (Brett Finlay) محققی از دانشگاه بریتیش کلمبیا در شهر ونکوور کانادا این امر را مورد بررسی قرار داده است. به گفته‌ فینلی تا به حال گمان می‌رفت که تفاوت در سیستم ایمنی بدن انسان‌ها باعث می‌شود که برخی دچار مشکل روده شوند و برخی دیگر نه. برت فینلی و همکارانش توانستند اثبات کنند که این مساله به باکتری‌های مختلف روده بستگی دارد.

روده‌ انسان دارای باکتری‌های مفید و مضری است که شمار آنها حتی از تعداد کل سلول‌های بدن بیشتر است. در روده نه تنها باکتری‌های مفید وجود دارد، بلکه باکتری‌های مضر هم در آنجا ساکن هستند که برای مثال باعث اسهال می‌شوند. تیم علمی برت فینلی برای انجام پژوهش خود، روده‌ افراد مختلف و انواع متفاوت باکتری‌های روده را بررسی کرد. به گفته‌ همکاران این گروه، این باکتری‌های مفید هستند که باعث عملکرد درست و منظم روده شده و فرد را از محرک‌های منجر به بیماری حفاظت می‌کنند.

متخصصان درهنگام مصرف آنتی بیوتیک ها ، مصرف ماست را توصیه می نمایند زیرا اغلب آنتی بیوتیک ها باعث نابودی باکتری های مفید دستگاه گوارش شده ومتعاقبا باعث اختلال درکار دستگاه گوارش می شوند .

 

بررسی ها نشان داده که نابودی باکتری های مفید دستگاه گوارش خود نیز می تواند باعث بروز اسهال های متوسط تا شدید شود. ماست می تواند به برگشت شرایط طبیعی روده ها کمک نماید . توصیه شده درهنگامی که قراراست بیمار بیش از 2هفته آنتی بیوتیک مصرف نماید ، حداقل 250 میلی لیتر ماست را دررژیم غذایی روزانه خود قراردهد .


جای مسواک و کیف دستی

    نظر

بدترین مکانها برای سلامت
 
آیا می دانید که در منزل شما مکان های خطرناکی وجود دارد که باید مراقب نظافت این مکانها باشید!  شما وسایل خود را از جمله، تلویزیون، مسواک، لوازم ورزشی و... را در کجای منزل قرار می دهید؟

بدترین مکانها برای سلامت

بدترین مکان برای نگه داری مسواک، روشویی (سینک دستشویی)می باشد.

Gerba Chuck استاد میکروب شناسی دانشگاه آریزونا معتقد است، بدترین مکان برای نگه داری مسواک، روشویی (سینک دستشویی)می باشد. نه به دلیل اینکه خود روشویی مشکلی دارد، بدی کار در این است که روشویی در مجاورت سنگ توالت قرار دارد که خود منشاٌ هزاران میکروب و بیماری است. وقتی که فلاش تانک یا همان سیفون را می کشید، تا شش قدم دورتر از سنگ توالت میکروبها پراکنده می شوند. چه برسد به سینک روشویی یا مسواک شما.

ایشان معتقد است بهترین جا برای نگه داری مسواک، پشت در دستشویی و کنار جعبه کمکهای اولیه یا یکی از کابینت های آشپزخانه می باشد.

بدترین جا برای قرار دادن کیف دستی خانمها، گوشه ی آشپز خانه می باشد.

کیف دستی شما وسیله حمل و نقل میکروب هاست.آزمایشات نشان داده اند در کیف خانمها در هر اینچ حدود 10000 باکتری وجود دارد. حتی در بیشتر موارد جواب آزمایشات مدفوعی مثبت بوده است. کیف های خانمها در مکانهایی چون کف دستشویی های عمومی و کف اتوبوس و حتی زیر میز ناهارخوری در رستورانها میکروبها را جذب می کنند.
بنابراین بهترین مکان برای نگه داری کیف دستی در درون کشوها یا روی صندلی و یا به هر حال هر جایی به جز مکانی که در آن غذا آماده می شود مناسب می باشد.


میکروب

میکروب‌ها جانداران ریزی هستند که تقریبا در همه جا حضور دارند از کف اتاق تا درون هوا و آب از روی پوست و موهایمان تا درون بدن همه جانداران.

واژه ی میکروب یک اصطلاح کلی و غیرعلمی است که به باکتری‌ها، ویروس‌ها، آغازیان و مخمرها گفته می‌شود. منظور از این واژه در زبان محاوره‌ای بیش‌تر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا می‌باشد.

ابن سینا دانشمند ایرانی سده‌های دهم و یازدهم میلادی به این موضوع پی برده بود که موجودات ریزی موجب بیماری می‌شوند. هرچند نمی‌توان به او، عنوان کاشف میکروب‌ها را نسبت داد و این کار توسط رابرت هوک انجام شد. هوک با میکروسکوپ ابتدایی‌اش به مشاهده آب برکه پرداخت و دریافت که موجودات ریزی در آن وجود دارد. از دیگر افراد مهم این زمینه می‌توان به رابرت کُخ اشاره کرد که باکتری بیماری سل را کشف نمود.